Challenges for teaching the Human Morphology subject in times of COVID-19 pandemic: Lessons and opportunities in the face of future crises

Authors

Keywords:

Anatomy, COVID-19, Human Morphology, Teaching, University Students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álvaro Alejandro Becerra Farfán, Universidad Bernardo O'Higgins

Bioquímico, Licenciado y Magíster en Bioquímica. Doctor en Biociencias Moleculares.

Profesor Asociado y Académico Coordinador de Anatomía y Morfofunción, Departamento de Ciencias Químicas y Biológicas, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Bernardo O'Higgins, Santiago, Chile.

Manuel Enrique Cortés Cortés, Universidad Bernardo O'Higgins

Biólogo, Profesor de Estado en Química y Biología, Ingeniero en Prevención de Riesgos, Magíster y Doctor en Ciencias, Postdoctorado en Psicología.

Decano de la Facultad de Educación y Profesor Titular, Universidad Bernardo O'Higgins, Santiago, Chile.

References

1. Castro-Yanahida J, Sánchez-Ormeño J, Pares-Ballasco G. Estrategias para la educación virtual de anatomía general durante la pandemia de COVID-19. Rev Cuba Investig Biomédicas. 2021; 40(3): e1843. Available from: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/1843/1034

2. Brassett C, Cosker T, Davies DC, Dockery P, Gillingwater TH, Lee TC, et al. COVID-19 and anatomy: Stimulus and initial response. J Anat. 2020; 237(3): 393–403. Available from: https://doi.org/10.1111/joa.13274

3. Toledo Morales P, Sánchez García JM. Aprendizaje basado en Proyectos: Una experiencia universitaria. Profesorado, Rev Currículum y Form del Profr. 2018; 22(2): 471–91. Available from: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

4. Yoo H, Kim D, Lee YM, Rhyu IJ. Adaptations in Anatomy Education during COVID-19. J Korean Med Sci. 2021; 36(1): e13. Available from: https://doi.org/10.3346/jkms.2021.36.e13

5. Green RA, Whitburn LY. Impact of introduction of blended learning in gross anatomy on student outcomes. Anat Sci Educ. 2016; 9(5): 422–30. Available from: https://doi.org/10.1002/ase.1602

6. Steven García L. El E-Learning e Impacto en la Enseñanza y Evaluación de Anatomía Humana Durante la COVID 19: Una Revisión de la Calidad de la Literatura. Int J Morphol. 2022; 40(4): 902–8. Available from: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022022000400902

7. Costa CM, Martinez-Galán E, Leandro FJ. Does Fifth Industrial Revolution Benefit or Trouble the Global Civil Society? In: Oberoi R, Halsall J., Snowden M, editors. Contestations in Global Civil Society. Bingley: Emerald Publishing Limited; 2022. p. 45–62. Available from: https://doi.org/10.1108/978-1-80043-700-520221006

Downloads

Published

2024-02-04

How to Cite

1.
Becerra Farfán Álvaro A, Cortés Cortés ME. Challenges for teaching the Human Morphology subject in times of COVID-19 pandemic: Lessons and opportunities in the face of future crises. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2024 Feb. 4 [cited 2025 Sep. 1];43. Available from: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/2622

Issue

Section

CARTAS AL DIRECTOR