Comparative Analysis of Resilience in Adolescents from Peruvian Public Educational Institutions
Keywords:
Resilience, adolescents, educational institutions, psychological well-being, adaptabilityAbstract
Objective: The research aimed to analyze the level of resilience in adolescents based on sex, age, and educational level, focusing on Peruvian adolescents from public educational institutions.
Method: We worked with a quantitative approach, non-experimental, cross-sectional, descriptive-comparative design; a sample of 288 students (men=138, women=150) between 12 and 18 years old, from public educational institutions; the “JJ63 resilience test” was used, which consists of 46 items distributed in 8 dimensions.
Results: the study reveals that adolescents are generally moderately affective and assertive, with moderate to adequate self-esteem and a remarkable capacity to adapt creatively. Although no significant differences were found in resilience according to sex, variations were observed in family functionality, adaptability and critical thinking. In addition, differences were found in self-esteem by grade level, suggesting that resilience varies with gender and age, although not uniformly in all areas.
Conclusions. Young people generally show moderate levels of resilience in affectivity and assertiveness, as well as a remarkable ability to adapt creatively. Although no significant differences were found between sexes or age, they were found according to educational level. However, it is necessary to consider family background.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.