Perception and satisfaction with dental aesthetics in 12–16-year-old students in Peguche, Ecuador
Keywords:
Dental aesthetics, Adolescents, Self-esteem, Perception, SatisfactionAbstract
Dental aesthetics is a crucial factor in the self-image and self-esteem of adolescents, especially during developmental stages where social acceptance is vital. The objective of the study was to evaluate the perception and satisfaction with dental aesthetics in a sample of students aged 12 to 16 years from the “Miguel Egas Cabezas” Educational Unit located in the rural community of Peguche, Otavalo, Ecuador, during the 2022-2023 academic period. A cross-sectional, observational, descriptive, and prospective study was conducted with a sample of 29 students, who responded to a questionnaire about their perception and satisfaction with their teeth. The results showed that 35% of the students feel moderately satisfied with their teeth, while 24 % feel highly satisfied and 10 % feel extremely satisfied. In terms of shyness when showing their teeth, 24 % do not feel shy at all, but another 24 % feel very shy, and 14 % feel extremely shy. Regarding disgust with dental appearance, 42 % do not feel disgusted, 24 % feel somewhat disgusted, and 14 % feel very disgusted. These findings suggest that although the majority are satisfied with their dental aesthetics, there is a significant proportion facing challenges with their dental appearance, affecting their psychological and social well-being. It is concluded that it is necessary to implement dental education and psychological support programs to improve aesthetic perception and the overall well-being of adolescents.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
