Physical activation program to reduce work stress in university teachers
Keywords:
Physical Activity, Stress, University ProfessorsAbstract
Introduction: University teachers are subject to various social and professional pressures in their workplace, which can cause disruption of homeostasis and cause negative stress. In this sense, it is important to establish alternative intervention actions, such as the possible effects of programmed physical stimuli, for which there is a need to assess how they influence the psychological states of teaching-educational personnel.
Objective: To assess the effects of a physical activation program on work stress levels in university teachers at the Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.
Methods: Descriptive/explanatory research of a correlational order, studying the effects of a physical activity program in university teachers selected under an intentional sampling (n=23), evaluating the effects of the physical stimulus at two moments of the intervention process, by measuring the self-perceived stress with the adapted LSB-150 questionnaire, using a Likert-type scale.
Results: There were significant differences when evaluating all the response options at the two intervention moments, according to Friedman (Pretest: p=0.031; Posttest: p=0.000), decreasing the average ranges in the “Always” option, and increasing the average ranges in the “Never” option in relation to posttest. The Signs Test showed significant differences in the “Always” option (p=0.008) and the “Never” option (p=0.002), in post-test favor.
Conclusions: Physical activities can contribute to reducing self-perceived stress in university teachers, although it is recommended to establish experimental research and investigate other extraneous variables that may have a notable influence.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
