Effects of recreational volleyball on anxiety and concentration of university students
Keywords:
Recreational Volleyball, Anxiety, Concentration of Attention, University StudentsAbstract
Introduction: Anxiety and attention concentration are factors that can affect the academic performance of university students; Therefore, it is useful to establish specific strategies to control, reduce and prevent psychosocial factors that contribute negatively to academic performance.
Objective: to assess the recreational volleyball effects on anxiety and attention concentration of university students.
Methods: Experimental research with two independent homogeneous groups (Group 1: Experimental; Group 2: Control) controlling levels of anxiety and attention concentration at two moments of the intervention process, where a recreational volleyball program is applied to the experimental group during an academic semester.
Results: Once the intervention process was completed, there were no intergroup improvements in the control group, both in anxiety (p=0.912) and in attention concentration (p=0.833), being significantly different in favor of the experimental group (Anxiety and Concentration; p=0.000) that did show notable improvements. The comparison between independent groups showed significant differences in favor of the post-test for the experimental group, both in anxiety and in attention concentration (p=0.000).
Conclusions: The use of a recreational volleyball program can favor recovery processes in anxiety and attention concentration in university students, having indirect influences on academic performance that should be assessed in new studies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.