Development of communicative skills through cooperative learning in Morphophysiology

Authors

Keywords:

educación médica, rehabilitación, conocimientos, aprendizaje, comunicación

Abstract

Introduction: Higher medical education faces the challenge of training more comprehensive professionals, equipped with knowledge and attitudes to provide effective care in health practice, especially with regard to human aspects. 

Objective: To describe the results of the implementation of the cooperative learning strategy in the development of communication skills in Morphophysiology classes of the Bachelor's Degree in Health Rehabilitation.

Methods: A descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out in the Faculty of Health Technology. We worked with a sample of 22 first year students of the Rehabilitation career during the first semester of the academic year 2022. Theoretical, empirical and statistical-mathematical methods were used to process the information.

Results: Students were satisfied with the implementation of the cooperative learning strategy for the development of communication skills in Morphophysiology classes. Group interaction fostered the exchange and mutual enrichment in concepts and empathy, valuing each team member as an essential element to achieve a common goal.

Conclusions: The implementation of cooperative learning was transformed into a social experience that allowed students to participate actively, collaborate as a team, and foster their independent and self-directed learning. This methodology facilitated the development of essential professional skills, such as dialogic communication, based on the exchange of ideas and mutual respect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Madelin Acosta Méndez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Tecnología de la Salud. La Habana.

Profesora de Morfofisiología del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas

Yuleiky Rodríguez Sánchez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Tecnología de la Salud. La Habana.

Vicedecana de la Facultad de Tecnología de la Salud

Yannara Quintero Batista, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo". La Habana.

Profesora de Morfología del Departamento de Ciencias Básicas

References

1. Aguilera A, Corrales Y, Echezarra A, Torres I. Estudio sobre la calidad del proceso de formación del futuro profesional en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Human Méd. 2024 [acceso 01/08/2024];24(2). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2665

2. Carbonell PL, Marcos M, Rojas M, Rodríguez R, Amaró M A. Aprendizaje creativo en estudiantes de Medicina desde la Genética Médica. Gac Méd Espirit. 2023 [acceso 03/01/2025];25(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212023000300005&lng=es

3. González S, Casadelvalle I, Urda-Bordoy M, Yedra A, Fortum T, Mezquia N. La COVID-19 y la formación científica de los estudiantes de medicina. Rev Cub Invest Bioméd. 2021 [acceso 04/07/2024];40(1). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/943

4. Viladrosa J. La competencia de comunicación oral, una habilidad imprescindible. Impul Educ. 2023 [acceso 03/01/2025]. Disponible en: https://impulseducacio.org/es/la-competencia-de-comunicacion-oral-una-habilidad-imprescindible/

5. Mederos AM, Vázquez LA, Mederos M. Percepción de docentes sobre habilidades comunicativas de sus estudiantes para una adecuada relación médico-paciente. EDUMECENTRO. 2023 [acceso 01/06/2024];15(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2576

6. Juica P, Matheu A, Villagran S, Flores R, Pérez C. Relación entre el desarrollo de las habilidades lingüísticas en estudiantes de la Universidad Bernardo O'Higgins y la retención académica. Rev Cub Invest Bioméd. 2018 [acceso 22/07/2024];37(4). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/191

7. Cabrera AC, Abreu E, Rosales ML, Barreiro Pérez LM, Catasús Díaz C. El desarrollo de las habilidades comunicativas en la enseñanza del español como lengua extranjera. Ref Pedag. 2023 [acceso 8/5/2024];11(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422023000300080&lng=es&tlng=es

8. Sánchez L, Riol M, González L. Competencias comunicativas de los profesionales del servicio de Urología. Educ Soc. 2023 [acceso 8/5/2024];21:465-83. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/4946

9. Abadanes M. Habilidades sociales y comunicativas, inteligencia emocional y neuroeducación: tendencias en la formación del profesorado. Rev Comun SEECI. 2024;57:1-20. DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2024.57.e881

10. Morales MF, Chiluisa CV, Aveiga MV, Guerrón SX. El desarrollo de habilidades comunicativas de estudiantes universitarios en el contexto ecuatoriano. Conrado. 2022 [acceso 24/5/2024];18(84):146-54. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100146&lng=es&tlng=es

11. Torres-Silva L, Díaz-Ferrer J. Inteligencias múltiples en el fortalecimiento del aprendizaje cooperativo efectivo. IPSA Sci. 2021;6(1):64-80. DOI: https://doi.org/10.25214/27114406.1083

12. González CA, Conde B. Rompiendo barreras virtuales: el aprendizaje cooperativo en ciencias de la salud. Horiz Med. 2023 [acceso 30/12/2024];23(4):e2421. DOI: https://doi.org/10.24265/horizmed.2023.v23n4.13

13. Castagnola GM, Cárdenas A, Sánchez ML, Leiva ZD. Aprendizaje cooperativo en una Universidad Nacional Peruana. Univers Soc. 2021 [acceso 08/06/2024];13(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600022&lng=es&tlng=es

14. Pérez-García S, Díaz-Calzada M, Herrera-Miranda G L, Roig-Martínez Y, Pérez-García S. El proceso enseñanza-aprendizaje basado en el aprendizaje colaborativo. Rev Cienc Méd. 2024 [acceso 13/06/2024];28(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942024000100027&lng=es

15. Hernández CM, de La Rosa C. Valoración de indicadores de calidad en un entrenamiento de habilidades comunicativas. Enseñ Inv Psicol. 2017 [acceso 13/06/2024];22(3):322-32. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29255775006

16. Fernández AM. Comunicación educativa. La Habana: Pueblo y Educación; 2002.

17. Kagan S. Cooperative learning. Sci Res Publishing; 1994 [acceso 27/07/2024]. Disponible en: https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=1412298

18. Bustos BJ, Romero CA, García CE, Villamizar A, García JA. La docencia e investigación en la educación superior: dualidad-rivalidad para los docentes universitarios. REMS. 2024 [acceso 30/12/2024];38. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412024000100014&lng=es

19. Pons N, González Y. Sistema de tareas docentes interdisciplinario para formar habilidades comunicativas dialógicas, en la Educación Farmacéutica. Atenas. 2023 [acceso 30/12/2024];1-4(61):1-14. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9438717

20. Catalán MR, Figueroa MG, Espinoza a RM. Aprendizaje cooperativo, trascendiendo el aula convencional. Rev Horiz. 2023;7(27):86-98. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.499

21. Fernández-Rio J, Cecchini JA, Méndez-Giménez A, Méndez-Alonso D, Prieto JA. Design and validation of a questionnaire to assess cooperative learning in educational contexts. Anal Psicol. 2017;33(3):680-68. DOI: https://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.251321

Published

2025-07-21

How to Cite

1.
Acosta Méndez M, Rodríguez Sánchez Y, Quintero Batista Y. Development of communicative skills through cooperative learning in Morphophysiology. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2025 Jul. 21 [cited 2025 Jul. 30];44. Available from: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/3451

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES