Learned helplessness in couple relationships: Role of parenting styles and emotional dependence
Keywords:
Parenting styles, emotional dependence, learned helplessness, gender-based violence, mental healthAbstract
Introduction: Early parental bonds not only have a significant impact on adult relationships but also influence how family and emotional dynamics can perpetuate dysfunctional behaviors in romantic relationships.
Objective: To determine the extent to which parenting styles and emotional dependence influence the manifestation of learned helplessness in romantic relationships.
Method: This study follows a positivist and quantitative approach, employing a non-experimental, explanatory-level design based on the hypothetical-deductive method. The sample consisted of 101 women receiving services at the Centro de Emergencia Mujer (CEM) in Santa Anita, Lima, Peru. Validated instruments with high internal consistency (0.82–0.88) were used: the Parental Bonding Instrument, the Emotional Dependence Inventory, and the Learned Helplessness Inventory.
Results: A significance value of 0.001 was obtained across all hypotheses. Parenting styles and emotional dependence influenced learned helplessness by 82.7%, partner control by 97.5%, self-control by 78.9%, and external control by 74%.
Conclusion: Predominant parenting styles and emotional dependence foster learned helplessness in women living with abusive partners, perpetuating dynamics of submission and vulnerability. Additionally, they restrict emotional expression and control over daily behavior. These findings highlight the urgent need for preventive educational policies that promote gender equity and reduce violence.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.