Assessment of knowledge levels on pediatric burn care among medical faculty
Keywords:
Pediatric burn care, knowledge in pediatric caumatology, medical faculty training, primary health care, pediatric burnsAbstract
Burn Care Medicine (Caumatology) is a specialized branch of medicine that focuses on the study, diagnosis, treatment, and rehabilitation of burns and their complications. This study aimed to assess the level of knowledge in pediatric burn care (pediatric caumatology) among medical faculty within the Primary Health Care System in Ecuador, a critical aspect to ensure proper medical care for infants with burns. An observational, prospective, cross-sectional, and descriptive study was conducted, involving a questionnaire administered to 137 medical faculty from various health centers nationwide. The questionnaire included questions on burn classification, the treatment of deep burns, and the management of associated complications, among other key topics. The results revealed that most of the faculty have limited knowledge in pediatric burn care; nearly 70 % were unable to correctly classify burns according to their extent and depth, and only 20 % correctly identified the most common burns in children. Additionally, more than 40 % were unaware of the scope and impact of each type of burn, and only 22 % knew how to act in cases of severe burns. These findings indicate a significant deficiency in the faculty's training in this area, highlighting the urgent need for specialized training programs in pediatric burn care. Strengthening this knowledge is essential to improving the quality of medical care in pediatric settings and preventing severe complications and long-term sequelae in affected patients.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
