Academic Performance And Reading Time In University Students Of Physical Culture, Sports And Recreation

Authors

Keywords:

physical culture, learning, comprehension, education, reading comprehension

Abstract

Introduction: Colombian university students show low reading levels. This problem is caused in part by inadequate government policies to promote reading and affects the results of Saber Pro tests.

Objective: Establish the association between academic performance and weekly academic reading time of a sample of university students of Physical Culture, Sports and Recreation.

Methods: Cross-sectional analytical study conducted in 149 students enrolled in the period 2018-II. Descriptive, bivariate and multiple analyses were performed using logistic regression models. To establish the reading time, an ad hoc questionnaire was applied. In the case of academic performance, the accumulated grades average of the university’s Academic System was consulted.  

Results: The median cumulative grades average of the participants was 3.90/5.0, IR: 0.5 (women: 4.15; RI: 0.35; men: 3.9; RI: 0.4; p = 0.0038). The median weekly reading was 60 minutes RI: 150 (women: 122.5; RI: 120; men: 60, RI: 160; p = 0.0139). After adjusting by sex, age and socioeconomic status, having an average above 3.9/5.0 was associated with more weekly reading minutes (OR: 1.004, 95% CI: 1.001 – 1.007, p = 0.007). 

Conclusions: Women have more weekly reading time and better academic average than men. Students who have more weekly reading minutes are more likely to have a cumulative average greater than or equal to 3.9 out of 5.0.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alba Liliana Murillo López, Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad Arturo Prat, Chile - Universidad Santo Tomás, Bucaramanga

Docente tiempo completo Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación

Luis Gabriel Rangel Caballero, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga

Decano Académico Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga

Gonzalo Pulido Silva, Universidad del Istmo, Panamá

Director de Gestión e Innovación del Conocimiento Universidad del Istmo, Panamá

References

Referencias Bibliográficas

1. Diamond A. Executive functions. Annual review of psychology. 2013; 64:135-168. https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-psych-113011-143750

2. Jiménez M. Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad. 1994; 24: 21-48

3. Lamas H. Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y representaciones. 2015; 3(1): 313-386.

http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/74

4. Durán Chinchilla C, Rosado Gómez A. La comprensión lectora y el rendimiento académico en estudiantes de ingeniería. Revista colombiana de tecnologias de avanzada (RCTA). 2019; 1(33): 9-15.

http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/RCTA/article/view/3317/1962

5. Navarro R. El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2003; 1(2): 1-16.

https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf

6. Ruiz-Ariza A., Ruiz J, Latorre-Román P, Martínez-López E. Influencia del nivel de atracción hacia la actividad física en el rendimiento académico de los adolescentes. Revista latinoamericana de psicología. 2016; 48(1):42-50.

http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342016000100005

7. Fatiloro OF, Adesola OA, Hameed BA, Adewumi OM. A Survey on The Reading Habits among College of Education Student in The Information Age. Journal of Education and Practice. 2017; 8 (8): 106-110. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1139158.pdf

8. Moreno E. La lectura académica y la teoría sociológica de Pierre Bourdieu. Enunciación. 2014; 19(2): 292-304. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/7533/13924

9. Pulgarín M. La comprensión de textos argumentativos en estudiantes de Licenciatura en la educación universitaria colombiana. Atenas. 2018; 2(42):32-47. https://atenas.mes.edu.cu/index.php/atenas/article/view/369

10. Muñoz C, Valenzuela J, Avendaño C, Núñez C. Mejora en la motivación por la Lectura Académica: la mirada de estudiantes motivados. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura. 2016;15(1):52-68. https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2016.15.1.941/pdf_1

11. Yubero S, Larrañaga E. Lectura y universidad: hábitos Lectores de Los estudiantes universitarios de España y Portugal. El profesional de la información. 2015; 24(6): 717-723.

http://eprints.rclis.org/30340/

12. Elche M, Sánchez-García S, Yubero S. Lectura, ocio y rendimiento académico en estudiantes universitarios del área socioeducativa. Educación XX1. 2018; 22(1): 215-237.

https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/21500/10.5944eduXX1.21548.pdf?sequence=1&isAllowed=y

13. Villamarín F. Bajos niveles de lectura en los jóvenes universitarios: un problema estructural. Una explicación desde la teoría de Emile Durkheim. Tendencias. 2018; 19.2 (2018): 229-241.

https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/4293/5136

14. Departamento Administrativo Nacional de Estadística, Colombia. Encuesta de Consumo Cultural. 2014 [acceso: 25/04/2020]. Disponible en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/eccultulral/bole_ecc_2014.pdf

15. Carolino P. Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. 5.ª ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica; 2009.

https://www.aacademica.org/paula.carlino/3

16. Consejo Nacional de Acreditación – CNA. Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. 2013 [acceso: 25/04/2020]. Disponible en: https://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf

17. Congreso de la República de Colombia. Ley Estatutaria 1581. 2012. [acceso: 25/04/2020]. Disponible en: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1581_2012.html

18. Serra Payeras P, Soler Prat S, Vilanova Soler A, Hinojosa-Alcalde I. Masculinización en estudios de las ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación física y deportes. 2019; 35(135): 9-25.

https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/347996/439174

19. Guerra García J, Guevara Benitez C. Variables académicas, comprensión lectora, estrategias y motivación en estudiantes universitarios. Revista electrónica de investigación educativa. 2017; 19(2):78-90.

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S160740412017000200078&script=sci_arttext

20. Pérez Payrol V, Baute Rosales M, Luque Espinoza M. El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de Ciencias de la Educación. Universidad y Sociedad. 2018; 10(1):180-189.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S221836202018000300180&script=sci_arttext&tlng=en

21. Sheikh MS, Loan FA. Reading habits among college students of Kashmir across genders. Trends in information management, 2010; 2(2): 92-103.

http://eprints.rclis.org/30828/

22. Castagnetti C, Rosti L. Effort allocation in tournaments: The effect of gender on academic performance in Italian universities. Economics of Education Review. 2009; 28(3):357-369. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272775708000988?casa_token=_Jko8tMDJC8AAAAA:oI21uETuv4LtRzBWB5DgLHeqopkYfEVhJxrHhMUVJCrs_-rAyD301l-bN6TryAg-z_myjboB8IY

23. Dayioğlu M, Türüt-Aşik S. Gender differences in academic performance in a large public university in Turkey. Higher Education. 2007; 53(2): 255–277. https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-005-2464-6

24. McNabb R, Pal S, Sloane P. Gender differences in educational attainment: The case of university students in England and Wales. Economica, 2002; 69(275):481-503. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1468-0335.00295

Published

2022-04-27

How to Cite

1.
Murillo López AL, Rangel Caballero LG, Pulido Silva G. Academic Performance And Reading Time In University Students Of Physical Culture, Sports And Recreation. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2022 Apr. 27 [cited 2025 Aug. 17];41. Available from: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/971

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES