Analysis of Bolivian scientific production and international collaboration indexed in Scopus in the period 1996-2018

Authors

  • Jhossmar Cristians Auza-Santivañez Hospital Clínico-Quirúrgico “Dr. Miguel Enríquez”, Unidad de Cuidados Intensivos. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, La Habana https://orcid.org/0000-0002-7703-2241
  • María V. Santiváñez-Cabezas Ministerio de Educación. Unidad Educativa. “Villa El Carmen”. Tarija, Bolivia. https://orcid.org/0000-0003-0631-0950
  • Alberto Juan Dorta-Contreras Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas Dr. Miguel Enríquez, Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo https://orcid.org/0000-0002-8818-4697

Keywords:

Scientific production, international cooperation, Bibliometric research, Bolivia, Scopus, papers

Abstract

Introduction: The productivity and quality of scientific production are a reason for concern among scientists, science managers and decision makers. Few recent studies are available evaluating scientific production in Bolivia, particularly in the field of international collaboration.

Objective: Characterize scientific production and international collaboration in Bolivia in the period 1996-2018.

Methods: Use was made of external evaluation indicators: citable documents, total citations, self-citations, citations per document, h-index and international collaboration provided by the databases Scopus and SCImago Journal and Country Rank for the period. 

Results: Bolivia ranks eighth in South America as far as scientific production is concerned. An obvious rise has occurred in the number of publications. In the last 22 years there has been an increase in the subjects of agriculture, medicine, the environment, astronomy and social sciences. On the other hand, it is the country with the greatest international cooperation among those with which it shares borders.

Conclusions: Bolivian scientific production has experienced a sustainable rise in the period, and international collaboration has been outstanding. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto Juan Dorta-Contreras, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas Dr. Miguel Enríquez, Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo

.

References

1. Dorta Contreras AJ, Rodríguez Rabelo A. Producción científica en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Revista Cubana de Informática Médica 2011 [acceso: 16/01/2020]; 3(1):64-74. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_22/articulo_htm/uci.htm

2. Andreiev I. La ciencia y el progreso social. Moscú: Progreso; 1976. Cap I. p. 15-6.

3. Richard E, Contreras Zapata DI. El rol de la investigación universitaria en la descolonización e independencia académica: lo que no se publica no existe. Revista Tribuna Docente. 2014;1(2):3-5.

4. Ortiz-Martíneza Y, Echavarría-Cadena CA. Producción científica de los decanos de facultades de medicina de Argentina. Gac Sanit. 2017;31(2):167-72. DOI: 10.1016/j.gaceta.2016.10.006

5. Bolivia. Constitución Política del Estado; 2009 [acceso: 20/02/2020]. Disponible en: https://www.minedu.gob.bo/index.php?option=com_content&view=article&id=1525:constitucion-politica-del-estado&catid=233&Itemid=933

6. Carvajal-Tapia AE, Gutiérrez-Tapia EA. Salud pública, ambiental y salud ocupacional: un estudio bibliométrico de la participación científica de América del Sur. Rev. méd. Chile. 2019;147(4):531-2. DOI: 10.4067/S0034-98872019000400531

7. Carvajal-Tapia AE, Carvajal-Rodríguez E. Producción científica en ciencias de la salud en los países de América Latina, 2006-2015: análisis a partir de SciELO. Rev Interam Bibl. 2019;42(1):15-21. DOI: 10.17533/udea.rib.v42n1a02

8. Bolivia. Ministerio de Planificación del Desarrollo. Plan de Desarrollo Económico y Social. Estado Plurinacional de Bolivia en el marco del desarrollo integral para vivir bien 2016-2020; 2017[acceso: 05/03/2020]. Disponible en:

http://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/pdes2016-2020.pdf

9. Eslava-Schmalbach J, Gaitán-Duarte HG, Escobar-Córdoba F. Producción científica de las universidades en el área de Medicina en Colombia, 1940-2014. rev.fac.med. 2014[acceso: 17/02/2020]; 62(3):365-72. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112014000300005&lng=es

10. Ríos-Gómez C, Herrero-Solana V. La producción científica latinoamericana y la ciencia mundial: una revisión bibliográfica (1989-2003). Rev Interam Bibl. 2005[acceso: 20/01/2020] 28(1):43-61. Disponible en:

http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762005000100003

11. Morán-Marinos C, Montesinos-Segura R, Taype-Rondan A. Producción científica en educación médica en Latinoamérica en Scopus, 2011-2015. Educ Med. 2019[acceso: 28/02/2020]; 20(Suppl 1):S10-S15. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.07.012

12. Miguel, Sandra. Revistas y producción científica de América Latina y el Caribe: su visibilidad en SciELO, RedALyC y SCOPUS. Rev. Interam. Bibliot. 2011[acceso: 20/02/2020]; 34(2):187-98. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200006&lng=en&nrm=iso

13.Hirsch JE. An index to quantify an individual’s scientific research output. PNAS. 2005 [acceso: 24/01/2020]; 102(46):16569-72. Disponible en: http://www.pnas.org_cgi_doi_10.1073_pnas.0507655102PNAS

14. Universidad de Granada, Biblioteca, Scopus; 2020 [acceso: 15/02/2020]. Disponible en: https://biblioteca.ugr.es/pages/biblioteca_electronica/bases_datos/scopus

15. Gonzales-Saldaña J, Chavez-Uceda T, Lemus-Arteaga K, Silva-Ocas I, Galvez-Olortegui T, Jose Galvez-Olortegui J. Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en Scopus y Pubmed. Educ Med. 2018[acceso: 20/032/2020]; 19(Suppl 2):S128-S134. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.01.010

16. Sandoval AM. Sobre la investigación y la producción bibliográfica en América Latina. Rev Esp Doc Cient. 1982;5:347-61.

17. Muriel Hernández B, Bernal E, Olivarez GP. Pobreza. En: El ABC del desarrollo en Bolivia. La Paz: INESA; 2015. p. 175-81.

18. Weise C, Laguna JL. La Educación superior en la región andina: Bolivia, Perú y Ecuador. Avaliação (Campinas). 2008;13(2):425-50. DOI: 10.1590/S1414-40772008000200009

19. Amgad M, Man Kin Tsui M, Liptrott SJ, Shash E (2015) Medical Student Research: An Integrated Mixed-Methods Systematic Review and Meta-Analysis. PLOS ONE. 2015;10(6):e0127470. DOI: 10.1371/journal.pone.0127470

20. Taype-Rondán Á, Peña-Oscuvilca A, Rodríguez-Morales AJ. Producción científica de los docentes de cursos de investigación en facultades de medicina de Latinoamérica: ¿se está dando ejemplo? FEM, Revista de la Fundación Educación Médica. 2013;16:5-6.

21. Banco Mundial. Tasa de incidencia de pobreza a $1,90 al día (2011 PPP), (% de la población). Indicadores del Desarrollo Mundial; 2020 [acceso: 07/02/2020]. Disponible en: http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&series=SI.POV.DDAY&country

22. Minniti Morgan ER. Astronomía de Bolivia. Word Press; 2010 [acceso: 28/04/2020]. Disponible en: https://historiadelaastronomia.wordpress.com/2010/06/22/astronomia-de-bolivia/

Published

2020-08-17

How to Cite

1.
Auza-Santivañez JC, Santiváñez-Cabezas MV, Dorta-Contreras AJ. Analysis of Bolivian scientific production and international collaboration indexed in Scopus in the period 1996-2018. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2020 Aug. 17 [cited 2025 Jul. 12];39(3). Available from: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/e675

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES