Academic Satisfaction and its Relationship with Job Placement in Nursing: A Cross Sectional Descriptive Correlational Study
Abstract
Introduction: Alignment between satisfaction with university education and early job placement is crucial for nurses' professional development. In Ecuador, particularly at Universidad Técnica de Babahoyo, significant challenges exist regarding technical updating and practical application of acquired knowledge.
Objective: To analyze the relationship between satisfaction with knowledge acquisition and job placement among recent UTB nursing graduates at Universidad Técnica de Babahoyo.
Methods: Quantitative, descriptive-correlational, cross-sectional study. Participants were 100 graduates (cohorts 2019-2021), selected through simple random sampling. Validated questionnaires assessed educational satisfaction, perceived professional competencies, and employment status. Statistical analyses included descriptive statistics, Mann-Whitney U, χ², and Spearman tests (α=0.05).
Results: Median age = 30 years (IQR 26‑34); 53 % female. The employment rate was 64 % (95 % CI: 54.2‑72.7). Overall satisfaction was high in 41 %, moderate in 26 % and neutral in 33 %. Satisfaction correlated significantly with employment (χ² = 7.62; p = 0.022; φ = 0.28). Job‑to‑degree match showed a borderline correlation with up‑to‑date technical knowledge (ρ = 0.196; 95 % CI –0.001‑0.373; p = 0.051).
Conclusions: There are inconsistences between satisfaction with acquired technical knowledge and labor-market demands. Strengthening technical updating and problem-solving skills within the curriculum could simultaneously enhance professional satisfaction and early job placement.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.