Management of Agile Methodologies and Development of Socioemotional Competencies
Keywords:
Agile Methodologies, Socioemotional Competencies, Higher Education, Educational Intervention, Personal DevelopmentAbstract
Objective: To analyze the effect of agile methodologies on the development of socioemotional competencies (SEC) in students at a Peruvian university.
Methods: The study employed a quantitative approach with a quasi-experimental design. A total of 104 students participated, divided into two equivalent groups: 52 in the experimental group and 52 in the control group. Pretests and posttests were administered to measure students’ perceived development of SEC before and after the intervention. The experimental group was exposed to agile methodologies (Scrum, Kanban, Lean), while the control group continued with traditional methodologies. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Z and Levene tests).
Results: Prior to the intervention, both groups showed low and homogeneous scores (pretest means: experimental = 3.73; control = 4.12). After implementing agile methodologies, the experimental group achieved a mean score of 16.04 compared to 12.23 in the control group, reflecting a statistically significant difference of 3.81 points (Z = 8.965; p < 0.001). Moreover, 46.2% of students in the experimental group scored 16, indicating a high level of SEC development, whereas the control group showed concentration in mid-range scores such as 11 (26.9%) and 12 (38.5%).
Conclusions: The implementation of agile methodologies significantly enhanced the development of SEC, strengthening participants’ self-regulation, communication, teamwork, and empathy. Furthermore, this improvement contributed positively to students’ overall health by promoting emotional well-being, reducing academic stress, and fostering healthy interpersonal relationships.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.