Growing Up Healthy: Self-Care Among Schoolchildren in a Peruvian Educational Institution
Keywords:
self-care, nutrition, exercise, studentsAbstract
Objective: The effectiveness of the “Me Cuido” Program in fostering self-care among students at San Pedro Educational Institution – Huánuco in 2022 was determined.
Methods: A pre-experimental study was conducted with a single group of 120 sixth-grade primary school students from San Pedro Educational Institution, located in the Huánuco region, Peru. The “Me Cuido” Program was implemented, and self-care practices were assessed using a validated scale as the data collection instrument. The Wilcoxon statistical test was applied for hypothesis testing.
Results: The mean self-care score before the program’s implementation was 3.7, increasing to 4.0 afterward, showing significant differences between the pretest and posttest (p≤0.000). Additionally, significant improvements were observed in the dimensions of self-care, including practices related to universal self-care requirements, developmental self-care requirements, and health deviation self-care requirements, all with p≤0.05.
Conclusions: The implementation of the “Me Cuido” Program significantly improved the self-care level of sixth-grade students (p≤0.000). Likewise, notable increases were observed in the dimensions of universal self-care, developmental self-care, and self-care in cases of health deviation (all with p≤0.05).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.