Dietary alterations in pregnant adolescents
Keywords:
Intervention strategies, eating disorders, adolescent pregnancy, maternal and child health, health educationAbstract
Eating disorders (EDs) are psychiatric conditions that primarily affect women of reproductive age and pose risks to both the mother and the fetus. This study aimed to propose nursing strategies for the prevention of EDs in pregnant adolescents attending the Nueva San Rafael Type C Health Center, Ecuador. A mixed-methods research approach was conducted, with a non-experimental longitudinal design for the quantitative analysis and an action research design for the qualitative component. The population included 40 pregnant adolescents who participated in structured surveys and educational activities. The results showed that 72% of the adolescents were unaware of EDs and 75% had no information about their complications. Additionally, 57% reported inadequate dietary practices, and 47% intentionally limited their food intake, citing fear of weight gain and economic factors as the main reasons. The most frequently reported complications included low birth weight in neonates (67%) and uncontrolled weight gain in mothers (58%). The implemented educational strategies, which included workshops and dissemination of informational materials, were effective in improving knowledge and reducing risk practices in this population. In conclusion, EDs in pregnant adolescents represent a multifactorial problem that requires interdisciplinary attention and sustainable strategies. This study highlights the importance of education as a key tool in preventing maternal complications.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
