Educational strategy for a better quality of life through oral hygiene in children with Down syndrome
Keywords:
health, brushing, prevention, educationAbstract
The present study addresses oral hygiene habits in children with Down syndrome, highlighting their importance in maintaining adequate oral health and preventing diseases such as cavities and periodontal disease. The research was carried out through a survey applied to parents of children between 8 and 19 years old from the "Beatriz Jarrín" Specialized Educational Unit, through which significant deficiencies in oral hygiene practices were identified. The results showed that more than 50 % of the children did not visit the dentist in the last six months, and 60% did not use mouthwash regularly. Additionally, only 43 % brush their teeth after each meal. These deficiencies are related to factors such as the caregivers' lack of knowledge and the children's motor limitations, which makes it difficult to maintain correct oral hygiene. As a culmination of the research, an educational program aimed at parents and guardians was proposed, the objective of which is to improve the oral hygiene habits of children with Down syndrome through educational workshops, teaching materials and personalized monitoring. This approach seeks to encourage a greater frequency of dental visits and better use of oral hygiene tools, contributing to a better quality of life for these children.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
