Post-pandemic teacher training and its influence on the self-efficacy of education students at the Peruvian university
Keywords:
Post-pandemic teacher training, student self-efficacy, educational quality, virtual learning, academic competencies.Abstract
Objective: To explain the influence of post-pandemic teacher training on the self-efficacy of education students at a Peruvian university.
Methods: A quantitative, non-experimental, cross-sectional explanatory study was conducted with a sample of 210 students. A Likert-scale questionnaire was used to collect data. The variable "post-pandemic teacher training" was analyzed through the following dimensions: Curriculum, Teaching Material Resources, Virtual Learning, Teacher's Role, and Student's Role. For the variable "student self-efficacy," the Specific Perceived Self-Efficacy Scale for Academic Situations by David Palenzuela was adapted, encompassing the dimensions: Situation Expectation, Personal Expectation, Outcome Expectation, and Capability Expectation. Reliability was measured using Cronbach's Alpha test, yielding a reliability index of 0.897 for the independent variable and 0.949 for the dependent variable.
Results: Post-pandemic teacher training had a significant and positive influence on the self-efficacy of participating students. Notable dimensions included Virtual Learning (69.5%) and Teaching Resources (59.0%). Additionally, 26.2% of students rated the teacher's role as high, highlighting the use of updated methodologies and digital awareness. Regarding the student's role, 31.4% emphasized active participation, autonomy, and the development of critical thinking.
Conclusions: Post-pandemic teacher training significantly influenced student self-efficacy, fostering positive perceptions of educational quality and strengthening the academic and personal competencies of participants.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.