Identification of facilitators and obstacles to successful learning in obstetrics students
Keywords:
Learning facilitators, Learning obstacles, LASSI inventory, Study strategies, Obstetrics studentsAbstract
The educational process takes place both inside and outside of institutions, involving a set of actions by students that can either facilitate or hinder learning. This study aimed to identify the factors that facilitate and hinder learning among Obstetrics students at UNIANDES University, Quevedo campus, in Ecuador. With a quantitative approach and an exploratory scope, the modified Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) was applied to 70 students who attended the academic period from May to September 2023, using descriptive statistics for data analysis. The results revealed that the most commonly used strategies by students are attitudinal and motivational, while the least accepted are related to time management. It is concluded that the main facilitators of learning are motivational and attitudinal strategies, the presence of information selection and organization techniques, the use of self-evaluation strategies, and minimal difficulty in time management. On the other hand, obstacles to learning include difficulties in planning time, content, order, and study location; panic during exams; difficulty in distinguishing main ideas; fear that their education may not adequately prepare them; and a tendency to study at the last minute or only when there are evaluations, in addition to frequent distraction without apparent reason.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
