Effectiveness of intensive course in increasing knowledge of COVID-19
Keywords:
COVID-19, nurses, knowledge, continuing education, pre-experimental design.Abstract
Objective: To evaluate the effectiveness of an intensive course to increase the knowledge of nurses in a hospital in the province of Tungurahua, Ecuador, on the care of patients with COVID-19.
Methods: The Kolmogorov-Smirnov normality test was performed to determine whether pre- and post-course test scores followed a normal distribution. Descriptive statistics (mean, standard deviation) of paired pre- and post-course exam grades were obtained. A Pearson correlation analysis was performed to examine the relationship between pre- and post-course grades after the educational intervention. To test the research hypothesis, a Student's t-test for related or paired samples was applied. Finally, effect size measures (Cohen's d and Hedges' correction) were calculated to quantify the magnitude of the differences found.
Results: The Kolmogorov-Smirnov test yielded values greater than 0.05 in both courses (p=0.416 and p=0.955). The t-test for paired samples showed highly significant differences (p<0.001) between the means of the pre-course (83.79) and post-course (90.26) exam scores. Therefore, the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted.
Conclusions: It is concluded that the intensive course produced a statistically significant increase in nurses' knowledge of COVID-19 patient care, thus supporting the hypothesis initially stated in this study.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.
