Maximum Oxygen Consumption and Working Memory in Physical Education University Students in Peru
Keywords:
Working memory, maximum oxygen uptake, verbal memory, visuospatial memory, executive component.Abstract
Introduction: The relationship between Maximum Oxygen Uptake (VO2 max) and the dimensions of working memory (WM) in university students is key to integrating physical and cognitive aspects in the holistic development of the student.
Objective: This study aims to determine the relationship between VO2 max and WM dimensions among Physical Education university students in Peru, 2023.
Methods: A quantitative, non-experimental, cross-sectional, and correlational design was employed to investigate Physical Education students. Using probabilistic sampling, 183 participants were selected from a population of 349, with a 95 % confidence level. The VO2 max was measured using the Course Navette Test; WM was assessed through the Wechsler IV Scale for adults and the Rey-Osterrieth test. Descriptive and inferential statistical tests were applied, ensuring adherence to the ethical principles of research with humans, including informed consent and data confidentiality.
Results: A significant positive relationship was found between WM and VO2 max, with verbal memory and VO2 max showing a correlation of r = .448** and a p-value of .007; for visuospatial memory and VO2 max, a correlation of r = .587** with a p-value of .000 was found; for the executive component of WM and VO2 max, a correlation of r = .352* with a p-value < .05; and for WM and VO2 max, a correlation of r = .534** with a p-value < .05 was observed.
Conclusions: WM is significantly and positively related to VO2 max.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.