Organizational climate and learning environment in health education
Keywords:
organizational climate, learning, Learning environment, health trainingAbstract
Introduction: The learning environment is one of the elements that most influence the results of university education, specifically health careers; understanding it under an integral prism in which both objective and subjective aspects influence. This research addresses the influence of the organizational climate of university institutions on the learning environment.
Objective: Analyze the relationships between organizational climate and learning environment in health education.
Methods: A query was conducted with 25 experts, based on a questionnaire designed to assess the relationship between organizational climate and learning environment in health training. The results of the expert consultation were contrasted, using the methodological triangulation technique, with what was obtained from the analysis of updated bibliographic sources on the subject.
Results: The experts determined the main strengths and weaknesses associated with the organizational climate of universities with health training, as well as the aspects that enhance the learning environment, with the latter variable achieving a better overall behavior. The application of the methodological triangulation technique allowed contrasting the results of the expert consultation with updated bibliographic sources, denoting convergence between both.
Conclusions: The exploratory study carried out made it possible to highlight aspects that strengthen the organizational climate and the learning environment in health careers, as well as others that should be strengthened in university management, to improve the working conditions of teachers and therefore, the result. of their professional activity.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.