Socio-emotional competencies and social support in Peruvian university students: post-COVID-19 educational context
Keywords:
Social-emotional learning, socialization, social behavior, social interaction, COVID-19Abstract
Objective: To determine the relationship between social support and socioemotional competencies in Peruvian university students, Hermilio Valdizán National University, Huánuco-Perú, post-COVID-19 context.
Methods: The work had a quantitative approach of correlational type with cross-section 353 male and female students randomly selected from different faculties of the Hermilio Valdizán National University, Huánuco-Perú, 2022 participated and responded to two self-report type scales, one of social, family, and friend support and another of socio-emotional competencies. Correlation analysis was performed using Spearman's Rho non-parametric statistical test.
Results: 84.1% of the students presented a medium level of socio-emotional skills; in the same way, 52.1% perceived social support as medium level. The positive correlation between perceived social support and socio-emotional competence was moderate, with p≤0.000, and the dimensions of social support, such as family and friend support, also showed a positive and significant correlation, all with p≤0.000.
Conclusions: The social support that young university students have is modestly related to the development of the socio-emotional competence under study.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas forma parte de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), estos pueden ser depositados por parte de los autores, si estan de acuerdo, en SciELO preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.