Factors associated with academic procrastination in university students from ten latin american countries

Authors

Keywords:

procrastination, students, universities, education, Latin America.

Abstract

Introduction: Procrastination affects students in different majors and impacts at the academic level.

Objective: To determine the factors associated with procrastination in university students from ten Latin American countries.

Methods: An analytical, cross-sectional, multicenter research was conducted in 16 Latin American universities with students enrolled in the first academic semester of 2017. Cronbach's Alpha value resulted 0.78. Responses were summed, students within the bottom tercile of the total sum were considered procrastinators and compared with the other two terciles. Association statistics were found with generalized linear models, adjusted for university of origin.

Results: Students of Human Medicine and those of the Catholic University of Honduras predominated. In the multivariate analysis, the highest frequency of procrastination was identified in national universities and in the first years of study. The careers with the highest values of procrastination, ordered from lowest to highest, were Law, Psychology, Accounting, Economics, Engineering, Human Medicine, Humanities, Nursing, Administration, Business and Chemistry. The variables were adjusted for gender and used the university cluster group.

Conclusions: Students from national universities tend to procrastinate more. Chemistry, Humanities and Nursing were the majors with the highest levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Pirela J, Cortés JJ. El desarrollo de competencias informacionales en estudiantes universitarios: Experiencia y perspectivas en dos universidades latinoamericanas. Inv Biblio. 2014 [acceso 28/09/2020];28(64):145-72. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-bibliotecologica-archivonomia-bibliotecologia-e-117-pdf-S0187358X1470913X

2. Clemente JS, Escribá C. Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad. Rev Educ. 2013 [acceso 28/09/2020];1(362):535-61. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4480323

3. Villarroel V, Bruna D. Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Psicopersp Ind Soc. 2014;13(1):22-34. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue1-fulltext-335

4. Leite B, Beltrán J. Universidad y sociedad: la pertinencia de educación superior para una ciudadanía plena. Rev Lus Educ. 2012 [acceso 28/09/2020];1(21):33-52. Disponible en: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1645-72502012000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=es

5. Estrada O, Blanco SM. Habilidades investigativas en los estudiantes de pregrado de carreras universitarias con perfil informático. Pedag Univ. 2014 [acceso 28/09/2020];19(2):38-60. Disponible en: https://go.gale.com/ps/i.do?p=AONE&u=googlescholar&id=GALE|A466939698&v=2.1&it=r&sid=AONE&asid=eba56d46

6. Sánchez H, Méndez S. ¿Perfiles profesionales 2.0? Una aproximación a la correlación entre la demanda laboral y la formación universitaria. IDUS. 2013 [acceso 28/09/2020];19(1):981-93. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/68479

7. García LA, Díaz CE. Relaciones entre la nota de egreso de los titulados universitarios y su inserción laboral. Eur J Educ Psychol. 2009 [acceso 28/09/2020];2(3):169-80. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1293/129312574001.pdf

8. Jaramillo O. Pertinencia del perfil de los profesionales de la información con las demandas del mercado laboral. Rev Interam Bibliotecol. 2015;38(2):111-20. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v38n2a03

9. Contreras H, Mori E, Lam N, Gil E, Hinostroza W, Rojas D, et al. Procrastinación en el estudio: exploración del fenómeno en adolescentes escolarizados. Lima Metropolitana, Perú. Rev Peru Epidemiol. 2011 [acceso 28/09/2020];15(3):1-5. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=203122771007

10. Chan LA. Procrastinación académica como predictor del rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Tem Psicol. 2011;1(7):53-62. DOI: https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2011.n7.807

11. Dominguez SA, Villegas G, Centeno SB. Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liber. 2014 [acceso 28/09/2020];20(2):293-304. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-48272014000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

12. Tarazona F, Acuña JN, Aliaga IM, Veliz MF. Procrastinación académica en estudiantes de educación en Lenguas, Literatura y Comunicación: características, modos y factores. Horiz Cienc. 2016 [acceso 28/09/2020];6(10):185-94. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5612842

13. Yarlequé LA, Alva L, Monroe JD, Nuñez ER, García LL, Padilla M, et al. Procrastinación, estrés y bienestar psicológico en estudiantes de educación superior de Lima y Junín. Horiz Cienc. 2016 [acceso 28/09/2020];6(10):173-84. Disponible en: https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/367

14. Quant DM, Sánchez A. Procrastinación, procrastinación académica: Concepto e implicaciones. Rev Vang Psicol Clín Teór Práct. 2012 [acceso 28/09/2020];3(1):45-59. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815146

15. Condori YN, Mamani KY. Adicción a Facebook y procrastinación académica en estudiantes de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la Universidad Peruana Unión, filial Juliaca-2015. Rev Inv Univ. 2016;5(2). DOI: https://doi.org/10.17162/riu.v5i2.971

16. Casillas MA, Ramírez A, Ortega JC, Casillas MA, Ramírez A, Ortega JC. Afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios. Innov Educ. 2016 [acceso 28/09/2020];16(70):151-75. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732016000100151&lng=es&nrm=iso&tlng=es

17. Alegre AA. Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Prop Repres. 2013;1(2):57-82. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.29

18. Marquina RJ, Horna VE, Huaire EJ. Ansiedad y procrastinación en estudiantes universitarios. Rev ConCi EPG. 2018;3(2):89-97. DOI: https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.3-2.6

19. Mejia CR, Ruiz FN, Benites D, Pereda W. Factores académicos asociados a la procrastinación. Rev Cub MGI. 2018 [acceso 28/09/2020];34(3):61-70. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=89061

20. Gil L, Botello V. Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes de Ciencias de la Salud de una Universidad de Lima Norte. CASUS. 2018 [acceso 25/01/21];3(2):89-96. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6536897

21. Dominguez SA. Prevalencia de procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima metropolitana y su relación con variables demográficas. Rev Psicol. 2017 [acceso 25/01/21];7(1):81-95. Disponible en: https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/download/49/49

22. Rodríguez A, Clariana M. Procrastinación en estudiantes universitarios: su relación con la edad y el curso académico. Rev Colomb Psicol. 2017;26(1):45-60. DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v26n1.53572

23. Zárate NE, Flores P, Achoy LZ, Ramos M. Procrastinación académica en estudiantes de medicina. Sinergias Educ. 2020 [acceso 25/01/21];5(2):252-59. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821580017/index.html

24. Atalayin C, Balkis M, Tezel H, Kayrak G. Procrastination and predictor variables among a group of dental students in Turkey. Psychol Health Med. 2018;23(6):726-32. DOI: https://doi.org/10.1080/13548506.2017.1418014

25. Moreta R, Durán T, Villegas N. Regulación emocional y rendimiento como predictores de la procrastinación académica en estudiantes universitarios. J Psychol Educ. 2018;13(2):155-66. DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.166

26. Ramos C, Jadán J, Paredes L, Bolaños M, Gómez A. Procrastinación, adicción al internet y rendimiento académico de estudiantes universitarios ecuatorianos. Est Pedag. 2017;43(3):275-89. DOI: http://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300016

27. Álvarez Ó. Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona. 2010 [acceso 28/09/2020];1(13):159-77. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3646976

28. Chávez JK, Morales M. Procrastinación académica de estudiantes en el primer año de carrera. Rev Electrón Cuerp Acad Grup Inv. 2017 [acceso 28/09/2020];4(8):1-18. Disponible en: https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/154

29. Carranza R, Ramírez A. Procrastinación y características demográficas asociados en estudiantes universitarios. Apunt Univ. 2013 [acceso 28/09/2020];3(2):95-108. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4515369

30. Garzón A, Gil J. El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria [Tesis de Grado]. Colombia: Universidad El Bosque; 2017. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49682

Published

2023-06-26

How to Cite

1.
Mejia CR, Chacón JI, Torres-Riveros GS, Wagner-Nitsch AM, Loucel-Linares SM, Figueroa-Alfaro EG, et al. Factors associated with academic procrastination in university students from ten latin american countries. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2023 Jun. 26 [cited 2025 Oct. 22];42(1). Available from: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/1304

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES